usługi

Skuteczny Email Marketing – Przewodnik dla Początkujących

Przeczytanie zajmie Ci: 10 min.

Email marketing to jeden z filarów online marketingu. Dobrze skonstruowany nie tylko skutecznie wspiera sprzedaż produktów i usług, ale też może zaoszczędzić wiele godzin pracy przy obsłudze klienta. Czym właściwie jest email marketing?

Email marketing to strategia online marketingu polegająca na wysyłaniu emaili. Ich adresatami są klienci i potencjalni klienci, a celem jest nawiązanie relacji i sprzedaż. Działania email marketingowe mogą być częściowo, lub w całości, zautomatyzowane.

Więc jeśli chcesz się dowiedzieć:

  • Od czego zacząć?
  • Skąd wziąć adresy email?
  • Jak powinny wyglądać emaile wysyłane do klientów?
  • Co w nich napisać?

Spodobają Ci się techniki opisane w tym przewodniku. Zaczynajmy.

Email marketing – czy to jeszcze działa?

Wydawać by się mogło, że o ile kiedyś e-mail marketing był potężnym narzędziem marketingowym, to w dobie szumu informacyjnego i social mediów tak nie jest. Owszem, taktyki sprzed lat zostały zmodyfikowane, email marketing jednak w dalszym ciągu jest najbardziej efektywnym kanałem marketingowym. Wygrywa i z social mediami i z SEO.

Email marketing jest w dalszym ciągu najbardziej efektywnym kanałem marketingowym

źródło – smartinsignts.com

Potwierdzają to dane z raportów z 2020 roku. W raporcie Litmus 78% marketerów wskazuje na wzrost zaangażowania w e-mailach w 2020 roku. Jeszcze ciekawszym parametrem jest średnie ROI email marketingu 42:1 (czyli każdy zainwestowany 1$ zarobił 42$).

A to wszystko w roku, który był wieszczony jako koniec email marketingu (który to już raz?). Regulacje prawne, takie jak GDPR na terenie Unii Europejskiej, czy CCPA w Californii, które wymagają zgody użytkownika na kontakt, zdaniem wielu miały zabić ten kanał. Nic takiego się jednak nie stało.

Co więcej wiodący eksperci przewidują, że email marketing będzie dalej rósł w siłę, bo daje niezależność od kosztów reklam Google, czy Facebooka. Każdego roku rośnie też ilość skrzynek e-mail. W 2019 roku było ich 3,9 miliarda, a prognozy mówią o wzroście do 4,48 miliarda do 2024 roku (dane Statista).

Każdy z nas ma co najmniej 1 konto e-mail (jest tu ktoś kto ma 1?), a na każde z tych kont każdego dnia trafiają emaile, o które nie prosiliśmy. W związku z tym łatwiej nam podać złe przykłady email marketingu niż dobre. Szczęśliwie mamy filtry wychwytujące spam, bo nasze doświadczenie byłoby jeszcze gorsze.

Co trafia do naszych skrzynek? Powiadomienia, oferty, notyfikacje i na samym końcu, e-maile, które naprawdę chcemy przeczytać. Jaki jest cel skutecznych działań email marketingowych? Trafić do wąskiej puli wiadomości, które odbiorca chce przeczytać. Jak się tego nie robi? Wysyłając wszystkim takie same e-maile, które nie adresują potrzeb odbiorców.

Jak to się dzieje, że większość e-maili, które trafiają do naszych skrzynek jest nieskuteczna? Historycznie email marketing jest jednym z pierwszych narzędzi online marketingu, więc wydawałoby się, że jest znany na wylot. To jak korzystamy z naszych skrzynek emailowych uległo jednak zmianie. To co było skuteczne, gdy do skrzynek pocztowych trafiało 5 e-maili dziennie, gdy trafia ich tam kilkaset, po prostu już nie działa.

Paradoksalnie wysmakowane estetycznie wiadomości, które wyglądają jak reklamy z czasopism, nie są już zwykle skuteczne. Przyzwyczailiśmy się, że wyglądają jak reklamy i pomijamy je wzrokiem. Tego typu wiadomości mogą się też źle wyświetlać w klientach poczty, czyli Outlooku, czy Lotus Notes. Zwykle lepsze efekty przynosi wysyłanie prostych e-maili, takich jakie można otrzymać od znajomych.

O ile jednak wygląd jest istotny, to kluczem do sukcesu jest kontakt we właściwym czasie, odpowiednim językiem, z interesującą odbiorcę treścią.

Przed kilku laty zajmowałam się tworzeniem usługi medycznej, której odbiorcami byli ludzie w bardzo zróżnicowanym wieku. Moje kampanie email marketingowe od samego początku były zautomatyzowane, ale każdy użytkownik przechodził przez lejek w ten sam sposób.

Po czasie zauważyłam, że kobiety ze starszych grup wiekowych były sfrustrowane sposobem komunikacji. Potrzebowały, by zwroty w wysyłanych do nich emailach były bardziej formalne (per Pani, a nie per Ty).

Wdrożenie korekty dla tego segmentu klientek spowodowało nie tylko wzrost ich zadowolenia z usługi, ale też poprawiło komunikację telefoniczną z obsługą klienta. Dodatkowo seniorki poczuły się wysłuchane i zauważone.

Moim zdaniem seniorzy są niezwykle wdzięcznymi adresatami kampanii marketingowych, bo mają czas i ochotę na udzielanie feedbacku. Tymczasem młodsi ludzie raczej wypiszą się z listy mailingowej, niż poinformują co im nie odpowiada. To powód dla którego jeśli tylko można warto pytać o częstotliwość i czas kontaktu, oraz atrakcyjność wysyłanych treści.

Email marketing – strategia sprzedaży

Lubię tak wdrażać rozwiązania, żeby wiedzieć jaki cel chcę nimi osiągnąć. Wbrew pozorom nie zawsze musi to być sprzedaż. Czasem będą to działania przygotowujące do sprzedaży 😉

W mojej ocenie pierwszym krokiem do mądrego wdrożenia email marketingu jest zrozumienie lejka sprzedażowego. To topowa strategia sprzedażowa, która dostarcza użytkownikom treści, których potrzebują na każdym etapie obcowania z marką. Klasyczny lejek sprzedażowy składa się z 4 etapów: budowanie świadomości, rozważanie zakupu, decyzja zakupowa, obsługa posprzedażowa.

email marketing lejek sprzedaży
Email marketing: lejek sprzedażowy

Generalnie w lejkach sprzedażowych chodzi o to, żeby zaprojektować sposób, w jaki użytkownik będzie obcował z marką. Celem jest uzyskanie pożądanej konwersji (warto porównać lejek przedstawiony wyżej z tym).

Najczęściej na Etapie I lejka sprzedażowego pożądaną konwersją jest pozyskanie adresów e-mail do bazy mailingowej. Aby osiągnąć ten cel trzeba zaproponować użytkownikowi treść, która będzie dla niego na tyle interesująca, że zostawi e-mail, żeby ją pozyskać.

Lead magnet serwisu Gorodo

Najczęściej zasobami, za które ludzie dzielą się swoim adresem e-mail są: e-booki, szablony, raporty, czy przewodniki. Typ zasobu zależy od branży i użytkownika.

O czym warto pamiętać? Pliki tekstowe, które udostępniamy na stronie powinny mieć format pdf. Dla materiałów video polecam umieszczenie ich na zewnętrznym serwisie i udostępnienie linku za pomocą e-maila na wskazany adres.

Oczywiście istnieją też inne taktyki pozyskiwania bazy mailingowej, jak rabaty, czy konkursy. Ja polecam na start content marketing.

Celem II Etapu lejka sprzedażowego jest zamiana odwiedzających w leady, czyli potencjalnych klientów. Przykładowymi zasobami, które można w tym obszarze przygotować są mini-kursy e-mailowe, newslettery czy kampanie mailingowe po webinarach. Poszukaj w swojej skrzynce e-mail, jest duża szansa, że znajdziesz sporo tego typu wiadomości. Będą przypominały tę:

Email marketing – IKEA

Wymarzonym zakończeniem III Etapu lejka sprzedażowego jest sprzedaż (lub inna konwersja). Często do tego etapu przeprowadza użytkownika mailing z poprzedniego etapu, lub kampania z ofertą specjalną, success stories, etc. Takich e-maili w Twojej skrzynce również znajdziesz sporo. Zwróć uwagę na te, które na Ciebie działają.

Email marketing Wydawnictwo Dwie Siostry

Obsługa posprzedażowa, czyli etap IV lejka sprzedażowego, jest najczęściej pomijanym elementem całego procesu. Z mojego punktu widzenia ten etap jest absolutnie kluczowy, bo chociaż do sprzedaży już doszło, to najczęściej można ją powtórzyć, oraz zdobyć wiedzę o tym, jak klienci korzystają z naszych rozwiązań. Co im przeszkadza, a co jest dla nich wartością. To tutaj rodzą się ambasadorzy marki.

Co sprawdza się w zwiększaniu zadowolenia klienta z produktu/ usługi?Wszelkie treści, które nauczą go jak przy ich użyciu uśmierzać ból i generować korzyść. Typowymi treściami są pełne insightów przewodniki, jak ten z Pinteresta.

Email marketing Pinterest

Bardzo dobrą praktyką jest też zabieganie o oceny, czy to w Google, czy w Social Mediach. To dzięki tej kampanii mailingowej można zbudować cenny zasób do III etapu leja, jakim są testimoniale.

Z punktu widzenia rozwoju produktu/ usługi niezwykle istotne są ankiety. Ankiety mogą badać zadowolenie z usługi/ produktu i służyć do ich doskonalenia. Dla mnie to klucz do udanego produktu/ usługi, bo nikt nie wie więcej o klientach, niż oni sami.

Email marketing Apo Discounter

Czy to już koniec? Oczywiście, że nie! Uruchomienie emaili w tych 4 obszarach wspiera sprzedaż, ale email marketing może znacznie więcej.

Email marketing może wesprzeć różne działy firmy i odciążyć pracowników. Sama wielokrotnie przeprowadzałam badania w call center i dziale obsługi klientów, by sprawdzić czy są pytania, które osoby na słuchawce słyszą bez końca, a na które da się odpowiedzieć wcześniej. Takie optymalizacje prosto przekładają się na mniejsze koszty, a finalnie zysk.

Słuchając uważnie pracowników tych działów można szybko zobaczyć jakie są bolączki klientów i je zaadresować. Zwykle te zmiany nie odbywają się tylko na poziomie korekty mailingów, albo dodania kampanii, ale często wymagają zmian w tym obszarze.

Na co warto zwrócić uwagę w kolejnym kroku zaawansowania w email marketingu? Z pewnością na automatyzacje. Emaile do użytkowników mogą być wysyłane automatycznie, gdy dokonają jakiejś akcji. Tą akcją może być nie tylko zakup, ale też odwiedzenie jakiejś części strony internetowej.

Co więcej można uruchamiać kampanie, które składają się z wielu e-maili. To spore odciążenie w email marketingu. Warto przeczytać więcej o automatyzacji tutaj.

Email marketing darmowe narzędzia

Prowadzenie działań email marketingowych jest znacznie łatwiejsze przy użyciu właściwych narzędzi. Jest ich na rynku sporo. Te, które opisałam poniżej, mają wersję darmową i płatną i płynnie można przejść z korzystania z jednej na drugą. Co więcej ich darmowa wersja wystarcza na długo.

Kluczowym narzędziem w e-mail marketingu jest platforma do wysyłania e-maili. Dlaczego? Wysyłanie e-maili z własnej skrzynki jest bardzo problematyczne, nie daje wiedzy o tym czy i kiedy adresaci otwierają e-maile i klikają linki, ani żadnej automatyzacji i wsparcia we wdrożeniach RODO (o czym będzie niżej). Z mojej perspektywy taka platforma to niezbywalna podstawa.

Ja od wielu lat używam Mailchimpa. Korzystałam zarówno z opcji bezpłatnej, jak i płatnej, dla wielu podmiotów. Mailchimp ma wiele zalet, a pierwszą z nich jest to, że bazy do 2000 e-maili obsługuje za darmo (0 zł). Ale to nie jedyny jego atut. Jakie są kolejne?

Po drugie Mailchimp jest uznaną platformą, co ma kluczowe znaczenie w tak wrażliwej sferze działań, jak bezpośredni kontakt z potencjalnym klientem, bądź klientem. To nie miejsce na wpadki.

Po trzecie Mailchimp ma wszystkie potrzebne mi funkcje. To jednocześnie wada i zaleta. Prostsze platformy są łatwiejsze w obsłudze, jednak im większy będzie Twój poziom zaawansowania tym istotniejsze będą niuanse i możliwość kolejnych integracji. Jedyne czego nie ma, nad czym zresztą boleję, to polska deklinacja imion w nagłówkach (tutaj rządzi Freshmail).

Jeśli jednak ktoś od razu chce zacząć wdrażać sprzedaż przez e-maile (czyli kampanie drip), konieczne jest wykupienie płatnego planu. Darmowa wersja Mailchimpa umożliwia tylko jednoetapowe automatyzacje, czyli np. e-mail z powitaniem po zapisaniu się na listę mailingową. Kampanie składające się z kilku e-maili (np. codziennie jeden e-mail przez 5 dni) są możliwe dopiero w planie Standard.

Jeśli jednak tak jak ja lubisz kupując dostać ofertę specjalną użyj tego linku. Co prawda zapłacisz za pierwszy miesiąc Mailchimpa, ale dostaniesz 30$ do wydania na kolejne.

Narzędzie do wysyłania kampanii mailingowych to jednak nie wszystko. Warto zadbać też o jakość grafik, język i sposób prezentowania ankiet. Wszystkie poniższe narzędzia są dostępne w planach za 0 zł.

Pierwsze, bez którego nie mogę już żyć, to Canva. Jestem jej wierna od lat. Nie jestem grafikiem i lubię proste rozwiązania dające szybki efekt. Taka dokładnie jest Canva. Do każdej wielkości grafiki i dowolnego zastosowania ma template’y, które z łatwością można zmodyfikować do swoich potrzeb. W płatnej wersji ma też bank zdjęć i video. Uwielbiam!

Jeśli piszesz swoje treści po angielsku to Grammarly to absolutny must-have. Koryguje na bieżąco literówki, proponuje trafniejsze słowa, a nawet poprawia szyk zdań. Wersja darmowa jest świetna, ale wersja premium jest oszałamiająca (w jej ramach można nawet podesłać e-mail do korekty!).

Ostatnie, ale równie wspaniałe narzędzie to Typeform. Ankiety, jak wspomniałam wyżej, mogą być świetnym źródłem wiedzy o prowadzonych działaniach i produkcie/ usłudze. Typeform jest absolutnie genialnym narzędziem do prowadzenia ankiet. Jest responsywny, czyli świetnie się wyświetla i na komputerze i na telefonie. Wersja płatna umożliwia wykonanie ankiet ze skokami logicznymi.

Email marketing cennik – ile to wszystko kosztuje?

Na koszt email marketingu składa się kilka czynników:

  • koszt budowy bazy mailingowej,
  • koszt kampanii mailingowej.

Minimalna kwota, jaką trzeba zainwestować w email marketing, to kilkaset złotych (przy sporej inwestycji własnego czasu). Średni koszt tego typu działań to około 3000 zł.

Jakie zadania są do wykonania?

Zbudowanie bazy mailingowej zwykle wymaga przygotowania zasobu i budżetu reklamowego. Zasób to ta treść, za pozyskanie której użytkownik płaci e-mailem. Może to być np. poradnik, przewodnik, zestawienie, webinar. Do zasobu prowadzi kampania reklamowa.

Koszt przygotowania zasobu to minimum 8h pracy, przygotowanie kampanii reklamowej to kolejne 2 godziny, minimalny koszt dwutygodniowej kampanii na Facebooku to 140 zł. Przy inwestycji własnego czasu koszt to 140 zł. Ten etap wykonany cudzymi rękoma to 1500 zł +.

Kolejny krok to przygotowanie kampanii mailingowej. Na tym etapie konieczne jest przygotowanie treści e-maili i konfiguracja kampanii w serwisie zewnętrznym.

Przygotowanie treści do kampanii zawierającej 3 e-maile, która jest przygotowywana in-house, to minimum 8 godzin. Na konfigurację kampanii w Mailchimpie warto zarezerwować około 2 godzin. Jeśli baza mailingowa zawiera mniej niż 2000 adresów, a kampania nie jest automatyczna, koszt Mailchimpa to 0 zł. W przeciwnym razie trzeba się liczyć z dodatkową opłatą 40 zł.

Przy inwestycji własnego czasu koszt przygotowania kampanii mailingowej to do 40 zł. Jeśli przygotowaniem kampanii zajmą się profesjonaliści koszt to minimum 1100 zł.

Email marketing a RODO

Zgodność email marketingu z RODO to ważny temat, nad którym warto się pochylić już na etapie planowania działań. Dotyczy on wszystkich przedsiębiorców, których firmy są zarejestrowane w UE, lub chcą wysyłać e-maile do adresatów mieszkających na terenie UE. Co więcej dotyczy nie tylko osób, które przebywają na terenie UE, ale w przypadku firm zarejestrowanych na terenie UE wszystkich adresatów ich kampanii.

Co może spotkać przedsiębiorcę, który naruszy RODO? Istnieje kilka rodzajów konsekwencji: ostrzeżenie, nagana i kara finansowa. Kara za naruszenie RODO może mieć wysokość do 10 000 000 euro lub do 2% całkowitego rocznego światowego obrotu przedsiębiorstwa (z poprzedniego roku obrotowego). Brzmi przerażająco? Konsekwencji można uniknąć wdrażając proste rozwiązania:

  • dowód zgody subskrybenta,
  • link do rezygnacji z subskrypcji,
  • możliwość aktualizowania przez użytkownika ustawień prywatności,
  • Politykę Prywatności,

Warto wiedzieć, że pierwsze 3 elementy zwykle są wdrożone przez platformę do e-mail marketingu. Politykę prywatności trzeba zaktualizować na stronie internetowej.

Dowód zgody subskrybenta

Dowód zgody subskrybenta jest tym elementem RODO, który jest najbardziej kłopotliwy dla marketerów, bo realnie wpływa na ilość konwersji. To co jest istotne w formularzu zgody to:

  • brak zaznaczonych i wymaganych check boxów,
  • wymienienie wszystkich celów, do jakich zostaną użyte dane użytkownika.

Nie zawsze użycie check boxów jest najlepszym rozwiązaniem. Czasem po prostu można opisać cel działań, jak niżej.

Email marketing a RODO - dowód zgody subskrybenta
Email marketing a RODO – dowód zgody subskrybenta

Dobrą praktyką jest zastosowanie modelu double opt-in. Co prawda będzie on miał wpływ na liczbę subskrybentów (jest to dodatkowy e-mail, w którym użytkownik wyraża zgodę na kontakt), jednak baza mailinowa będzie lepszej jakości, bo wszyscy którzy się zapiszą będą zainteresowani. Double opt-in to w świetle przepisów RODO mocny dowód udzielonej zgody.

Link do rezygnacji z subskrypcji

Każda wysyłana w ramach kampanii wiadomość e-mail musi informować, w jaki sposób odbiorca może usunąć swoje dane z listy mailingowej. Zwykle jest to link na końcu e-maila. Wygląda tak:

Email marketing a RODO - link do rezygnacji z subskrypcji
Email marketing a RODO – link do rezygnacji z subskrypcji

Przy korzystaniu z platformy do wysyłania emaili ten element dostajemy w pakiecie.

Możliwość aktualizowania przez użytkownika ustawień prywatności

Zwykle na końcu e-maila, tuż obok linku do rezygnacji z subskrypcji, znajduje się link do aktualizacji ustawień użytkownika. Wygląda tak:

Email marketing a RODO - możliwość aktualizowania przez użytkownika ustawień prywatności
Email marketing a RODO – możliwość aktualizowania przez użytkownika ustawień prywatności

Po kliknięciu w link użytkownik powinien mieć dostęp do panelu, w którym będzie mógł zaktualizować swoje dane. Lista danych zależy od ilości informacji pozyskiwanych w formularzu / założonych w bazie mailingowej. Gdy mailingi są wysyłane za pomocą zewnętrznego serwisu, ten element otrzymujemy automatycznie.

Polityka prywatności na stronie www

Jesli pozyskiwanie bazy mailingowej odbywa się za pomocą strony internetowej informacje o celach, w jakich używane są adresy e-mail użytkowników, należy zawrzeć w Polityce prywatności strony.

Co warto uwzględnić w zapisach polityki prywatności? Przede wszystkim do czego będą wykorzystywane dane pozyskane za pomocą formularza kontaktowego (np. wysyłka newslettera), jak długo, jak również o możliwości modyfikacji danych i ich usnięcia.

Przy polityce prywatności warto wysupłać budżet na konsultację z prawnikiem. Przy jego braku często świetną inspiracją aą polityki prywatności na stronach internetowych konkurencji.

Magdalena Dutkiewicz

Magdalena Dutkiewicz

Pomagam przedsiębiorcom zwiększać ich zysk i realizować misję 📈

Napisz poniżej pytanie, jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Dowiedz się, jakie wrażenie Twoja strona robi na klientach.

Wyślij nam swoją stronę. Odeślemy Ci video z wskazówkami, co ulepszyć.

pexels-photo-374016