co to jest remarketing

Co to jest remarketing w internecie (w Google i na Facebooku)

Przeczytanie zajmie Ci: 8 min.

Co to jest remarketing?

Remarketing (nazywany również retargetingiem) to taktyka wyświetlania reklam kierowanych do osób, które już odwiedziły lub podjęły działania na Twojej stronie. Z technicznego punktu widzenia, mały kawałek kodu (znany jako pixel), umieszcza plik cookie w przeglądarce użytkownika. Ten plik informuje następnie platformę reklamową o wyświetlaniu określonych reklam użytkownikom, którzy korzystali z Twojej witryny.

Remarketing może również odbywać się przez email lub Facebooka. W pierwszym przypadku konieczne jest zapisanie się użytkownika na listę mailingową. Z kolei, aby wykorzystywać remarketing na FB, potrzebna jest wizyta na Twojej stronie bądź np. obejrzenie filmu, który został przez Ciebie opublikowany.

dlaczego remarketing jest ważny

Czy wiesz, że ponad 98% ludzi, którzy odwiedzają Twoją stronę pierwszy raz, wyjdą z niej bez jakiegokolwiek zakupu lub kontaktu z Tobą? Dzieje się tak dlatego, że potrzebują najpierw nabrać zaufania do Ciebie lub Twojego brandu.

Dla małych i średnich przedsiębiorców pierwszy kontakt z tą statystyką jest przygnębiający. Nikt nie spodziewa się, że udział sprzedaży we wszystkich wizytach na stronie jest aż tak niewielki. Remarketing pomaga właśnie w tym, żeby przyciągnąć do strony z powrotem tych, którzy byli na Twojej stronie, ale nie zostali Twoimi klientami.

Przykład remarketingu – eobuwie

Szukając w Google różnych rodzajów butów dość łatwo trafić na stronę eobuwie.

Szukając brązowych sneakersów trafiłem na stronę produktu, na której spędziłem trochę czasu i obejrzałem kilka innych par butów.

przykład remarketingu internetowego - eobuwie

Przez kolejnych kilka dni trafiłem na serię reklam remarketingowych, takich jak ta poniżej:

baner remarketingowy eobuwie
Reklama remarketingowa w sieci Google

Wyświetlały się one podczas przeglądania innych stron. Ich tematyka nie miała tutaj znaczenia – trafiłem na tą reklamę zarówno na stronie hobbystycznej, na serwisie informacyjnym, na prywatnym blogu. Pozwoliła mi ona zobaczyć różne modele butów, które są podobne do mojego wyszukiwania i miała niewielkie miejsce na odrobinę tekstu.

Po kliknięciu w wybrany model, reklama przekierowywała mnie od razu na stronę konkretnego produktu.

Jak działa remarketing?

Pewnie już nie jeden raz zdarzyło Ci się natknąć na jedno z takich wyskakujących okienek:

zgoda na rodo w Allegro
Kliknięcie tej zgody pozwala firmom m.in. na wyświetlanie Ci remarketingu

Jak klikniesz „OK, zgadzam się”, wyrażasz zgodę, aby wybrane firmy mogły wyświetlać Ci remarketing.

Remarketing działa dzięki małemu kawałkowi kodu na stronie, który instaluje w przeglądarce internetowej anonimowy plik cookie. Ten plik śledzi wizytę na Twojej stronie (bez przekazywania jakichkolwiek osobistych informacji). Następnie, jak użytkownik opuści Twoją stronę, ten sam plik przekazuje informacje platformom reklamowym i dzięki temu jest on „namierzany” podczas przeglądania innych witryn. W ten sposób mogą mu zostać wyświetlane reklamy.

jak działa remarketing

Możesz sobie wyobrazić to tak, jak gdyby nad Twoją głową była przyklejona wielka tablica, która np. mówi jakie sklepy z ubraniami ostatnio zdarzyło Ci się odwiedzić. Po wejściu do kolejnego sklepu, sprzedawcy będą od razu wiedzieli jakiego rodzaju marki mogą Cię interesować i polecić Ci rzeczy, które faktycznie odpowiadają Twojemu gustowi.

Lista remarketingowa

Dzięki wspomnianemu przeze mnie wcześniej małemu kawałkowi kodu, użytkownicy trafiają na coś, co jest nazywane listą remarketingową. W praktyce jest to dla Ciebie po prostu zbiór użytkowników internetu, którzy odwiedzili Twoją stronę.

Niekoniecznie odnosi się to do całej strony – możesz zapisywać na listę jedynie tych, którzy np. odwiedzili stronę z Twoją ofertą lub produktami. Możesz mieć nawet kilka list remarketingowych – np. prowadząc sklep online z modą, podstawowym podziałem byłaby osobna lista remarketingowa dla kobiet a osobna dla mężczyzn.

Lista ta służy temu, aby korzystając z narzędzi do kampanii remarketingowych, można po prostu było wskazać, że dana kampania ma być wyświetlana tylko dla osób z wybranej listy.

Bez obaw – dane przechowywane na takiej liście są anonimowe, zgodne z rodo i nie naruszają żadnych przepisów dot. prywatności.

Remarketing na Facebooku

Nie da się temu zaprzeczyć:

Koszty reklamowania się na Facebooku są coraz to droższe.

Na szczęście jest sposób, aby wyświetlić reklamy potencjalnym klientom bez płacenia fortuny.

Remarketing.

Dzięki niemu, reklamy zostaną wyświetlone tylko ludziom, którzy niedawno zobaczyli Twoją stronę.

jak działa remarketing na Facebooku

Reklamy remarketingowe nie tylko są skuteczniejsze w generowaniu sprzedaży i kontaktów, ale zazwyczaj są też tańsze.

Na przykład, niedawno sprawdziłem kampanie na Facebooku u jednego z moich klientów, które nie używały remarketingu.

Te kampanie kosztowały średnio 3,58 zł za kliknięcie w reklamę (od 2,40zł do 4,74zł).

cpc kampanii na facebooku

To sporo.

W tym samym czasie prowadziłem kampanię remarketingową. Koszt kliknięcia był ponad dwukrotnie mniejszy.

cpc kampanii remarketingowej na facebooku

Do tego ludzie prawie 6 razy chętniej klikali w tą reklamę i przyniosła ona klientów (zwykłe kampanie nie przyniosły).

Dodatkowe korzyści z remarketingu na Facebooku

Remarketing na Facebooku nie musi ograniczać się tylko do osób, które odwiedziły Twoją stronę.

Bardzo skuteczną strategią jest wyświetlanie reklam osobom, które zobaczyły opublikowane przez Ciebie video. Możesz więc określić, żeby Facebook wyświetlał daną kampanię tylko osobom, które zobaczyły co najmniej połowę jednego z Twoich filmów.

rodzaje targetowania kampanii remarketingowej na facebooku

To szalenie efektywne – w końcu te osoby wykazały już zainteresowanie Twoją marką i tym, co chcesz im przekazać. W ten sposób dotrzesz do najbardziej zaangażowanych.

Jeśli prowadzisz na Facebooku eventy lub live’y, możesz również reklamować się konkretnie uczestnikom tych wydarzeń.

Remarketing w Google Ads

Jeśli osoba odwiedzająca Twoją stronę opuści ją, zanim na przykład dowie się więcej ważnych informacji o Twojej ofercie, możesz odzyskać Jej uwagę przez reklamę, która to podkreśla.

Jest to też strategia wykorzystywana do wysyłania np. kuponów promocyjnych, darmowej wysyłki, lub np. zniżki na pierwszą konsultację dla ludzi, którzy byli już blisko konwersji. Czyli na przykład dodali coś do koszyka (jeśli masz sklep), lub byli na Twojej stronie kontaktowej (jeśli sprzedajesz usługi).

jak działa remarketing w google

Jedno z badań pokazało, że 75% klientów zauważyło, że wyświetlano im remarketing.

Ale, co ważniejsze, ludzie na takie reklamy odpowiadają i mają one zwykle znacząco niższe koszty za kliknięcie.

Jakie są korzyści remarketingu w Google Ads?

#1 Większy zasięg

Sieć reklamowa Google (tzw. Google Display Network) to ponad 2 miliony stron na całym świecie i dociera do 90% użytkowników internetu. To właśnie w tych wszystkich miejscach ludzie będą mogli się natknąć na Twój remarketing.

Dla porównania, niecałe 27% użytkowników internetu jest na Facebooku.

#2 Można go dopasować do kontekstu

Jeśli Twoja oferta to produkty dla dzieci, możesz swój remarketing wyświetlać na stronach poświęconych właśnie tej tematyce.

Możesz również go różnicować ze względu na urządzenia. Np osobno dostosować reklamy, które będą się wyświetlać w aplikacjach mobilnych a osobno te, które będą skierowane na laptopy.

#3 Mierzenie ich skuteczności jest bardzo proste

Jeśli masz Google Analytics, możesz za jego pomocą sprawdzać wyniki remarketingu. Jeśli któreś z Twoich list remarketingowych przynoszą więcej konwersji od pozostałych, możesz po prostu zwiększyć budżet właśnie na nie.

Dowiesz się również dzięki temu jaka jest demografia Twoich klientów i co łączy osoby, które odpowiadają na Twoje reklamy. To wszystko da się również zrobić z reklamami na FB, jednak jest to trochę bardziej skomplikowane.

Podstawowe rodzaje remarketingu, które możesz wykorzystać

#1 Remarketing statyczny (standardowy)

W ten sposób pokażesz tzw. reklamy displayowe (banery) ludziom, którzy wcześniej byli na Twojej stronie. Wyświetlają się one w sieci reklamowej Google (tzw. Google Display Network). Należy do niej ponad 2 miliony serwisów na całym świecie.

remarketing statyczny przykład
możesz przedstawić dodatkowe właściwości Twojej oferty

#2 Remarketing dynamiczny

Podobny do poprzedniego, z tą różnicą, że reklamy są personalizowane ze względu na produkty lub usługi, które użytkownik oglądał na stronie. Najczęściej stosuje się ją w sklepach internetowych, aby wyświetlić produkty podobne do tych, które ktoś przeglądał.

remarketing dynamiczny przykład
najlepiej sprawdza się, aby reklamować podobne produkty

#3 Remarketing w wyszukiwarkach

Ten rodzaj kampanii nie wykorzystuje banerów, ale pokazuje reklamy w wyszukiwarce Google tym, którzy już odwiedzili Twoją stronę. Ich forma to reklamy tekstowe, czyli takie same, jak w kampaniach Google Ads kierowanych na słowa kluczowe.

remarketing w wyszukiwarce przykład
wyświetl Twoją stronę wraz z podstronami i skorzystaj z większej ekspozycji

#4 Video remarketing

W video remarketingu lista remarketingowa nie jest tworzona w oparciu o ludzi, którzy odwiedzili stronę. Zamiast tego reklamy są wyświetlane tym, którzy mieli styczność z Twoimi filmami w YouTube lub na Facebooku. Reklamy są następnie wyświetlane w tej samej platformie, w której użytkownik obejrzał video.

video remarketing przykład
możesz pokazać krótkie przykłady zastosowania Twojego produktu

#5 Email remarketing

Dzięki liście osób, które zapisały się na Twój newsletter, uzyskasz możliwość wysyłania im remarketingu właśnie poprzez email. Poza tym listy mailingowe można integrować z Facebookiem i wyświetlać na nim reklamy osobom z Twojej listy.

Jeśli zastanawiasz się jak ruszyć z budowaniem listy mailingowej, to koniecznie zobacz przewodnik dla początkujących po skutecznym email marketingu, który napisała moja Żona. Zajmowała się tym już w 2015, także wie o czym pisze.

email remarketing przykład
możesz wysyłać kuszące zniżki i linki do podobnych produktów

Czy remarketing się opłaca

Weź pod uwagę te liczby:

  1. Konsumenci, którym wyświetlano remarketing, byli o 43% bardziej skłonni do zakupu lub kontaktu. (źródło)
  2. 60% ludzi zauważa i rozważa reklamy, które pokazują remarketing z produktami podobnymi do tych, które niedawno przeglądali. (źródło)
  3. Użytkownicy 10 razy chętniej klikają w reklamy remarketingowe, niż w inne reklamy banerowe. (źródło)
  4. 91% marketerów, którzy używali remarketingu, odnieśli nim takie same lub lepsze rezultaty, niż przez reklamy w wyszukiwarce na słowa kluczowe. (źródło)
  5. 49% przedsiębiorstw ma budżet specjalnie dedykowany na remarketing. (źródło)
  6. Tylko 11% konsumentów ma negatywne odczucia względem remarketingu. (źródło)

Myślę, że odpowiedź na to pytanie nasuwa się sama.

A co, jeśli jestem małym przedsiębiorcą?

Jedną z największych korzyści remarketingu (jak i całego online marketingu) jest to, że możesz go dopasować do Twojego budżetu.

Dzięki niewygórowanym cenom za wyświetlenia lub kliknięcia, większość niewielkich przedsiębiorstw może uzyskać więcej zwrotu, niż poniosło kosztu na kampanię remarketingową.

Do tego wyniki takich kampanii można mierzyć, dzięki czemu masz świadomość, które działania przynoszą zysk, a które nie. Nie trzeba więc działać na ślepo i wyrzucać w błoto pieniędzy na rozwiązania, które okazały się nieskuteczne. Zamiast tego można się skupić na tym, co działa i poświęcać na to więcej budżetu.

5 taktyk jak ulepszyć kampanie remarketingowe

#1 Podziel Twoje listy remarketingowe

Jeśli Twoja oferta jest różnorodna, upewnij się, że korzystasz z kilku list remarketingowych. Na przykład miej na osobnej liście ludzi, którzy oglądali drewniane domki narzędziowe, a na osobnej tych, którzy szukali drewnianych domów całorocznych. Sprzedajesz jedno i drugie, ale Twoje komunikaty remarketingowe powinny być inne do odwiedzających poszczególne kategorie produktów.

#2 Dopasuj reklamy do Twojej strategii

Wygląd i treść Twojej reklamy jest tak samo ważna, jak odpowiedni podział na listy. Upewnij się, że Twoje reklamy są adekwatne do tego, czego szukają ludzie na Twoich listach.

#3 Przetestuj co najmniej dwie platformy reklamowe i różne rodzaje reklam

Aby dotrzeć do Twoich klientów, nie ograniczaj się tylko do jednej kampanii. Spróbuj dotrzeć do nich i w Google i na Facebooku i zobacz które z tych rozwiązań przynosi więcej korzyści. Przetestuj jakie wyniki przynosi reklama banerowa, a jakie reklama z video.

remarketing w różnych platformach

#4 Sprzedawaj więcej istniejącym klientom

Twoi dotychczasowi klienci to również Twoi najbardziej lojalni klienci i są najbardziej skłonni znowu od Ciebie kupić. Stwórz listę dedykowaną właśnie nim i raz na jakiś czas informuj ich o dodatkowych elementach Twojej oferty, którą mogą być zainteresowani.

#5 Inwestuj Twoje pieniądze w platformy, które dają Ci rezultaty

Jeśli Twój remarketing w Google jest droższy niż na Facebooku, po prostu go wyłącz. To samo działa w drugą stronę. Jeśli Twoje video w YouTube przynosi rezultaty, ale jest ich raptem kilka, a inne platformy przynoszą dużo więcej klientów, również go wyłącz. Remarketing działa, ale tylko jeśli jest wyświetlany odpowiednim osobom, w odpowiedniej porze, na odpowiedniej platformie.

Lech Dutkiewicz

Lech Dutkiewicz

Daję proste wskazówki i przykłady, żebyś miał więcej klientów ze strony 📈

Napisz poniżej pytanie, jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Dowiedz się, jakie wrażenie Twoja strona robi na klientach.

Wyślij nam swoją stronę. Odeślemy Ci video z wskazówkami, co ulepszyć.

pexels-photo-374016